۱۳۹۱-۰۵-۲۷

زلزله ی آذربایجان

آوار زلزله ی آذربایجان بر سر خیلی ها فرود آمد اما فاجعه ای از زیر این آوار بیرون آمد
فاجعه ای بنام بی اعتمادی گسترده ی مردم به نهادهای دولتی مثل هلال احمر، بانک ها و ...
خیلی از مردم چه در کوچه و بازار و چه در شبکه های اجتماعی معتقد بودند و هستند که این نهادها کمکهای ارسالی را به دست مردم زلزله زده نخواهد رساند و این یعنی عمق فاجعه.

۱۳۹۱-۰۵-۲۶

Conduction

کانداکشن ِ ترافیک یعنی وقتی ترافیک میشه هر ماشینی با بوق زدن واسه ماشین جلویی، نیرو رو دست به دست برسونه به اونجایی که باعث بسته شدن راه شده و مسیر رو باز کنه.

۱۳۹۱-۰۵-۱۸

فرآیند انتخاب رشته ی کنکور سراسری - بخت آزمایی

انتخاب رشته کنکور سراسری همواره یکی از دغدغه های خانواده های ایرانی بوده است و به جرات می توانم بگویم
خانواده ای وجود ندارد که به نحوی درگیر این موضوع نشده باشد.
امسال هم مثل هر سال تب انتخاب رشته بالا گرفت اما کمی متفاوت. حذف پذیرش زنان در برخی از رشته ها 
سوالی را در ذهن خیلی ها ایجاد کرد که آیا این حذف پذیرش مربوط به طرح تفکیک جنسیتی است یا خیر؟
قبل از اینکه نظر خودم را درباره ی شایبه ی فوق بیان کنم، توضیحی درباره ی انتخاب رشته می دهم.
(من صرفا ً از انتخاب رشته ی ریاضی-فیزیک صحبت می کنم.)
به باور من انتخاب رشته ی کنکور سراسری ظاهرا ً انتخاب است و عملا ً یک بخت آزمایی و تقلید می باشد.
وقتی که شما 100 کد رشته را انتخاب می کنید که بعضی از آن رشته ها کوچکترین شباهت و یا نزدیکی 
با هم ندارند (مثل مهندسی برق و مهندسی شیمی) این یعنی شما مشغول بخت ازمایی هستید و نه انتخاب.
به نظر من وقتی می توان از واژه ی انتخاب استفاده کرد که فرد با تحقیق درباره ی رشته های مختلف به یک 
جمع بندی کلی رسیده باشد و رشته های شبیه به هم و یا نزدیک به هم را آگاهانه انتخاب کند.
مثلا ً فرد پس از تحقیق متوجه می شود که علاقه اش به الکترونیک است و نه به صنایع نفت، پس انتخابهایش به صورت
مهندسی برق، مخابرات، فناوری اطلاعات، کامپیوتر، علوم کامپیوتر و ریاضی خواهد بود.
این یک انتخاب است. انتخاب آگاهانه و از روی علاقه. 
اما اگر گزینش ها به صورت مثلا ً مهندسی برق، عمران،شیمی، مکانیک و ... باشد به نظر من یک نوع
بخت آزمایی و ماهیگیری از رودخانه ی رشته ها است و نتیجه هر چه شد، شده است.
به جرات می توانم بگویم که اکثرا ً به صورت بخت آزمایی در دانشگاه پذیرفته می شوند.
این فرآیند به گونه ای تقلید نیز می باشد. وقتی که رتبه ی شما تک رقمی می شود گویی وحی منزل است که
مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف را انتخاب کنید.
رتبه های تک رقمی هرگز رشته ی مثلا مهندسی نفت را انتخاب نمی کنند چون طبق سنت، هر سال این رتبه ها
رشته ی برق شریف را انتخاب می کنند و این صرفا ً یک تقلید و انتخاب سنتی است و نه آگاهانه.

اما برگردیم بر سر موضوع حذف پذیرش زنان در برخی رشته ها:
مسئولان 5 دانشگاه دلایل خود را درباره ی این حذف پذیرش اعلام کرده اند که هر کدام با دیگری متفاوت است.
من دلایل رؤسای دانشگاه های محقق اردبیلی به عنوان دانشگاهی که بیشترین حذف پذیرش را داشته است و 
دانشگاه اصفهان را به عنوان یکی از دانشگاه های معتبر و مادر ایران بیان می کنم و نظر خودم را درباره ی 
حذف پذیرش زنان در برخی رشته ها ضمن بررسی این دو دلیل اعلام می کنم.
"رئیس دانشگاه در این باره به مهر گفت: پذیرش دانشجویان دختر در این رشته ها حذف نشده است.
پذیرش در دانشگاه محقق اردبیلی دو ظرفیتی شده است بدین گونه که اگر دو روانشناسی عمومی و بالینی
در دانشگاه تدریس می شود مهرماه یکی از این روانشناسی‌ها به دانشجویان دختر و یکی به دانشجویان پسر
اختصاص داده می شود و در بهمن ماه پذیرش بالعکس خواهد بود." (متن کامل از اینجا)

 اگرچه به گفته ی رئیس دانشگاه حذف پذیرش صورت نگرفته است اما به نظر من این یک نمونه ی بارز از
تفکیک جنسیتی در دانشگاه محقق اردبیلی می باشد چرا که اگر قرار بود تفکیک نباشد در مهر که مثلا روانشناسی
عمومی پذیرش دارد، هم دختر و هم پسر جذب می شدند و در بهمن ماه و برای روانشناسی بالینی هم به همین ترتیب.
من دلیلی برای پذیرش جداگانه ی دخترها در مهرماه و پسرها در بهمن ماه نمی بینیم به جز تفکیک جنسیتی.

"رئیس دانشگاه اصفهان یادآورشد: در بررسی که صورت گرفت مشخص شد 98 درصد خانم های فارغ التحصیل
رشته معدن در این رشته مشغول به کار نیستند  این درحالی است که هزینه ای که در طول دوره دانشجویی
صرف دانشجو می شود باید بازگشت داشته باشد بنابراین نیاز است که پذیرش رشته ها ساماندهی شود."


همانطور که در ابتدای این یادداشت گفتم اکثر دانشجویان بدون آگاهی انتخاب رشته می کنند و در واقع بخت آزمایی
می کنند و نتیجه ی آن چیزی نیست جز گفته ی رئیس دانشگاه اصفهان.
اما باز هم اینکه 98 درصد فارغ التحصیلان خانم در رشته ی معدن، مشغول بکار نیستند نمی تواند دلیل
منطقی ای برای صفر کردن ظرفیت پذیرش خانم ها باشد زیرا مشکل از عدم آگاهی آنها در انتخاب رشته 
است و چه بسا دخترهایی باشند که پس از تحقیق، علاقه ی خود را در این رشته ببیند و تمایل به تحصیل
در آن داشته باشند.
اگر دانش آموزی از محدودیت ها و سختی های یک رشته آگاه باشد یا آن را انتخاب نمی کند و یا اگر انتخاب
کرد تمام مشکلاتش را به جان می خرد و در راه هدفش تلاش می کند.
پس به نظر من این حذف پذیرش خانم ها ناعادلانه بوده و باعث نادیده گرفتن استعدادهایی هر چند اندک در یک 
رشته ی خاص می شود.
ساماندهی پذیرش نباید با نگرش جنسیتی انجام شود بلکه باید با آگاهی بخشی به هر دو جنسیت صورت بگیرد.
به نظر من یک کلاس درس بدون جنس مخالف، یک دبیرستان است و نه دانشگاه.


۱۳۹۱-۰۵-۱۴